..... 
مواضيع الساعة
ـــــــــــــــــــــــــــ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
......
  
.
.
 svenska
  .
.
.
.
 
.
.
 .

.

مؤسسة آمنة لرعاية الايتام

.

.

 

..............
 
.
 ................... 
  
............. 
بيت العراقيين في الدنمارك 
   .......
  
   
 ..............

.................


 

....................
جمعية الصداقة العراقية السويدية 
...................


اطلاق
اسم الشاعر الكبير
 (يحيى السماوي)
على مهرجان النور
الثامن
 

يحيى السماوي  

ملف مهرجان
النور السابع

 .....................

فيلم عن
د عبد الرضا علي

  




................


خدمات ترجمة 
 في مؤسسة النور

.

 ملف

مهرجان
النور السادس

.

 ملف

مهرجان
النور الخامس

.

تغطية قناة آشور
الفضائية

.

تغطية قناة الفيحاء
في
الناصرية
وسوق الشيوخ
والاهوار

.

تغطية قناة الديار
الفضائية
 

تغطية
الفضائية السومرية

تغطية
قناة الفيحاء في بابل 

ملف مهرجان
النور الرابع للابداع

.

صور من
مهرجان النور الرابع 
 

.

تغطية قناة
الرشيد الفضائية
لمهرجان النور
الرابع للابداع

.

تغطية قناة
آشور الفضائية
لمهرجان النور
الرابع للابداع

 

تغطية قناة
الفيحاء
لمهرجان النور
في بابل

 

ملف مهرجان
النور

الثالث للابداع
2008

ملف
مهرجان النور
الثاني للابداع
 

            


Nytt ljus över Mona Lisas leende

svenska

Maria  Benitez
Journalist
Email : ungajournalister@gmail.com

Kanske är Da Vinci-koden äntligen knäckt. En grupp vetenskapsmän har undersökt den italienske renässansmästaren Leonardo da Vincis verk för att - 500 år senare -förstå hur Mona Lisa kom till
Leonardo da Vinci föddes - antagligen - 1452. Ett par decennier senare påbörjade han det som kom att bli ett av världens främsta konstnärskap
I början av 1500-talet lär han ha målat det porträtt som fängslar betraktare än idag: Mona Lisa som nu hänger på Louvren i Paris. Otaliga besökare på konstmuseet betraktar varje dag det stora porträttet i det lilla formatet. De flesta funderar på vad hon ler åt bakom sitt skottsäkra glas, men en hel del undrar säkert också hur Leonardo da Vinci lyckades göra Mona Lisa och andra målningar så levande
I förra veckan presenterade den tyska kemitidningen Angewandte Chemie International Edition en studie, som har letts av Philippe Walter vid Centret för forskning och restauration av Frankrikes museer, som just kastar nytt ljus över Leonardo da Vincis ansikten
Mona Lisas leende analyserades med ljus i olika frekvenser för att se hur tjockt färglagret är och vad färgen har för kemisk sammansättning

Leonardo da Vincis teknik, sfumato, som innebär att man låter formerna framträda drömlikt "som sedda genom rök", har man grubblat över förut - och många konstnärer har inspirerats av den. Men nu har man tittat ännu närmare på den. Under museets stängda timmar har forskargruppen varit på plats med robotliknande maskiner och undersökt tavlorna - utan att flytta på dem - med ett slags röntgenbelysning. Sammanlagt har sju av hans verk granskats, förutom Mona Lisa bland andra Johannes Döparen, Anna själv tredje och Madonnan i grottan
Rapporten visar att Leonardo da Vinci använde sig av så häpnadsväckande tunna penseldrag som en eller två tusendelar av en millimeter för att skapa ett färgskikt som motsvarar ungefär halva tjockleken av en människas hårstrå. Han kan ha lagt på upp till 30 lager färg för att skapa den effekt han var ute efter
Analysen visar också att han - som den vetenskapsman han var - hela tiden testade nya blandningar och metoder. För Mona Lisa använde han mangandioxid till sina färger, medan han till andra verk exempelvis valde koppar
-Det här hjälper oss att förstå hur Leonardo da Vinci skapade... mängden olja som han blandade med pigment, typen av organiska ämnen, det kommer att vara till hjälp för konsthistoriker, säger Philippe Walter till CNN och påpekar att det är omöjligt att se några penseldrag på Mona Lisa

Enligt Karin Sidén, forskningschef på Nationalmuseum i Stockholm, kan den här typen av forskning vara till stor nytta
-Det kan ge förståelse både för tillblivelseprocessen och för själva konstnärskapet. Men det kan också ge information för datering av ett verk och kunskap om användning av vissa pigment i vissa delar av Europa. Det är kolossalt viktigt och intressant
Karin Sidén utgår från att forskarna på Louvren - eftersom det handlar om Mona Lisa - har använt sig av den allra senaste utrustningen. Samtidigt påpekar hon att Nationalmuseum använder sig av liknande tekniker, som UV-ljus, pigmentanalys, infrarött ljus och till viss del även röntgen
-När vi gör utställningar märker vi att det väcker förvåning att vi har en så avancerad forskning här i Sverige
Bland annat undersöktes Rembrandts mästerverk Batavernas trohetsed till Claudius Civilis med röntgen redan på 1950-talet
-Att se med blotta ögat är en sak. Med röntgen kan man gå ännu djupare, ända till pannån. Man kommer hela vägen, och kan se grunderingar och underteckningar
Mona Lisa har ju belysts från en mängd perspektiv. Men om man nu kan få ytterligare förståelse för den märkvärdiga sfumaton och förstå tillblivelsen är det jätteintressant. Det gåtfulla uttrycket och den mytbildning som finns kring Mona Lisa handlar till viss del om måleritekniken också Varför är just sfumato så intressant att granska
Sfumaton är ett av Leonardos främsta kännetecken, det är karaktäristiskt för hans konstnärskap och det märkliga uttrycket i hans måleri. Att man nu vet det här med penselskriften, att den var så tunn, är av värde för att kunna jämföra med andra renässansmålare

Nästa steg i det franska projektet är att undersöka hur Leonardo da Vinci kunde lägga på så tunna lager, hur han bearbetade färgen och vilken teknik han egentligen hade. Forskarna kommer även att undersöka verk av andra konstnärer som använde sfumatotekniken, som den italienske renässansmålaren Rafael och flamländske Rogier van der Weyden
Men - som många redan har hunnit konstatera - gåtan Mona Lisas leende har vi ännu inte fått något svar på.

 

svenska


التعليقات




5000